Універсальні навігаційні схеми (мнемосхеми) встановлені у спеціальній школі для дітей з порушеннями зору
ПОГ «Ресурсний центр «Безбар’єрна Україна» ГС ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» розробив і встановив у спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті №5 ім. Я.П. Батюка у Києві найсучасніші універсальні мнемосхеми, виконані спеціально для цього навчального закладу.
Мнемосхеми – це засіб орієнтування та навігації для осіб з порушеннями зору, один з видів тактильних елементів доступності (ТЕД). Відповідно до низки нормативних актів України, насамперед, ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд», мнемосхеми повинні бути встановлені на об’єктах громадського призначення, у навчальних, реабілітаційних установах, об’єктах транспортної інфраструктури та ін.
У київській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті для дітей з порушеннями зору вперше встановлені мнемосхеми 1-го, 2-го та 3-го поверхів. Над цією розробкою спільно працювали фахівці-тифлопедагоги та професійні дизайнери, мнемосхеми пройшли необхідну апробацію і доступні для сприйняття усіх користувачів – дітей та дорослих з порушеннями зору.
«Коли немає спеціально розроблених зрозумілих покажчиків, незрячі люди орієнтуються за тими орієнтирами, які є. Це може бути якийсь виступ, якась ямка або яскравий запах. Останнім часом з’являються покажчики чи схеми для полегшення орієнтування у просторі, встановлені всередині приміщень або на вулицях. Звичайно, за мнемосхемами орієнтуватися набагато легше і простіше, ніж, наприклад, за запахом, і це викликає дуже сильні позитивні емоції. Тут же ми працювали заради дітей, вкладаючи наші зусилля і знання у їх розвиток у майбутньому. І це те, що надихає на продовження роботи».
Технічний директор ПОГ РЦБУ Руслан Рубель
За умови якісного виконання та дотримання усіх норм доступності, зручності та безпеки у використанні, мнемосхеми, встановленні у школах, де навчаються діти із глибокими порушеннями мають виконувати низку завдань та функцій: навчальну, розвиваючу, безпечної та вільної навігації у будівлі. Використання мнемосхем дозволить учням правильно уявити загальний план школи, а це в свою чергу, значно полегшує навички орієнтування у просторі і створює психологічний комфорт та впевненість у власних силах. Це надзвичайно важливо, бо для орієнтування у просторі людей з порушеннями зору – незрячих та слабозорих – найважливішими є не технічні засоби, а їхня увага, пам’ять і сформована система просторових уявлень про оточення.
Розробка, виготовлення та встановлення мнемосхем у приміщенні школи-інтернату № 5 ім. Я. Батюка були заплановані давно. Все це стало можливим завдяки фінансовій участі компанії SmartiwayUA (директор – Валерій Муратов). Керівництво та колектив цієї компанії не на словах, а реальними справами показує, як можна втілювати в життя провідні цінності – соціальну відповідальність та інклюзивність, і не лише фінансову, створену власноруч. Ресурсний центр «Безбар’єрна Україна» щиро вдячний нашим партнерам з компанії SmartiwayUA за добру справу та дієву турботу про учнів та вчителів школи-інтернату.
Наші фахівці вже не один рік плідно співпрацюють зі спеціальною загальноосвітньою школою-інтернатом № 5 ім. Я.П. Батюка. Так, наприкінці 2018 року Ресурсний центр «Безбар’єрна Україна» розробив для кабінетів школи універсальні інформаційні таблички з тактильною складовою (шрифтом Брайля), виконані збільшеним шрифтом на контрастному тлі. Це дає можливість прочитати таку табличку й самостійно зорієнтуватися у приміщенні кожній людині.
Наша співпраця зі школою і особлива увага до неї має своє пояснення. Тут навчаються діти з порушеннями зору – саме для них призначені розробки, які виконують і втілюють наші фахівці. Саме тому ми послідовно й планомірно реалізуємо у цій школі найсучасніші підходи до організації доступного простору за всіма критеріями нормативної бази України.
Створивши доступний простір у спеціальній школі, ми не лише розв’язуємо питання безпеки та комфорту, забезпечуємо вчителів та учнів доступною рельєфно-тактильною наочністю для проведення занять з орієнтування, а й змалку навчаємо дітей користуватися цією доступністю.
Отже, внаслідок системної багатолітньої праці київська спеціальна загальноосвітня школа-інтернаті № 5 ім. Я.П. Батюка стала однією з перших в Україні, де встановлені найсучасніші, якісні й красиві мнемосхеми універсального призначення, і учні школи вже оцінили їхню користь та зручність.